מידע על הפרויקט
הפרויקט מורכב משני מגדלי מגורים בני 29 קומות כל אחד המתנשאים לגובה של כ-120 מ' מעל הקרקע, בהם 308 יחידות דיור. מתחת למגדלים נחפר חניון תת קרקעי בן 7 קומות המכיל 265 מקומות חנייה. בניית המגדלים והחניון הם אמנם החלק המרכזי בפרויקט הבינוי, אבל מה שהופך אותו לייחודי הוא דווקא עבודת השימור באתר. לצד המגדלים ניצבים שני מבנים עתיקים: מבנה הישיבה ומבנה גן ילדים היסטורי השייכים לישיבת "עץ חיים" והוכרזו כמבנים לשימור, וכל עבודות הבנייה והחפירות תוכננו סביב שימורם.
האתגרים הרבים בפרויקט "עץ חיים" דרשו מצוותי אשטרום קבלנות למצוא פתרונות יצירתיים לכל מהלכי הביצוע ולעמוד ברמות תכנון והקמה יוצאי דופן. השילוב המיטבי בין ההנדסה המורכבת ללוגיסטיקה הייחודית הופכת את עץ חיים לפרויקט ייחודי בלבה של ירושלים.
ראשון מסוגו בעולם
מבנה גן הילדים היה נמוך בכ-60 ס"מ ממפלס מבנה הישיבה, ולכן בוצעה הרמה של המבנה בשלמותו וחפירת החניון והיסודות מתחתיו. המבנה העתיק של הגן שוקל כ-3,000 טון ויציבותו נסמכת על קירות כובד וקמרונות בלבד. פרויקט הרמה של מבנה מסוג זה לא בוצע בארץ ונדיר גם בעולם, מה שהופך אותו לאירוע הנדסי מיוחד ויוצא דופן במורכבותו.
לצורך חיזוק המבנה מפני קריסה הוקמו יסודות תמיכה ונבנתה קונסטרוקציה מפלדה שחובקת את כל קירותיו ומקנה להם חוזק ועמידות בפני תזוזות והתפתחות סדקים. בשלב השני, הותקנו אגדי פלדה חוצי מבנה, מחוברים ליסודות, שנוצקו מבעוד מועד מתחת לקירות הקיימים. בעזרת מערכת בוכנות הידראוליות הורם המבנה וקובע על תושבות פלדה. התהליך נעשה בחיבור למערכת ניטור שמסוגלת לשדר ולהתריע בזמן אמת על כל חריגה במדדים.
לאחר ההרמה המוצלחת של מבנה הגן, החלה החפירה בפרויקט, שבוצעה עד קומה מינוס 3, שם חוברה אל קומת המרתף של הבניין. בשלב זה החלה בניית המגדלים לגובה, במקביל להמשך חפירת קומות החניון.
משרד אדריכלים
ברעלי לויצקי כסיף