עוד כולל הפרויקט
אורך התוואי של מנהרות הכרמל הוא כ-6 ק"מ. ניתן לנסוע בהן במסלולים חד סיטריים, בשני נתיבי נסיעה, עם מערכת מנהרות נפרדת לכל כיוון. הפרויקט מחבר בין המבואות המערביים של חיפה למבואותיה המזרחיים ומאפשר כניסה קלה ונוחה אל העיר. בנוסף, החיבור בין מנהרות הכרמל וכביש עוקף קריות (22) מאפשר נסיעה בדרך הקצרה, הקלה והבטוחה ביותר.
השימוש במנהרות הכרמל מפחית את הזיהום, מצמצם את עומסי התנועה בחיפה ומשפר את איכות חיי התושבים בעיר וסביבתה בכל נסיעה.
מנהרות הכרמל הן מיזם מורכב ומאתגר, שדרש תכנון מעמיק של מומחים בתחום הכרייה. האתגר העיקרי של הפרויקט היה לבצע את העבודה ביעילות, ובמינימום הפרעה לשגרת היומיום של תושבי חיפה, תוך שמירה על איכות הסביבה והטבע של האזור וחשיבה מעמיקה על קיימות.
בניית המנהרות - מורה נבוכים
כ-1,000 פועלים מישראל ומסין עבדו במשך כ-3 שנים כדי להוציא את הפרויקט לפועל. הם ביצעו כ-5,000 פיצוצים מבוקרים, פינו 2,500 טונות עפר באמצעות 300 משאיות ובנו 8 גשרים חדשים.
מנהרות הכרמל נחפרו באמצעות קידוח באבן והשחלת דינמיט לחורים שנקדחו. מיקום הקידוח וכמות סוג הנפץ חושבו על ידי מהנדסים על מנת להגיע להיקף ולעומק הרצוי של ממדי המנהרה. הפיצוצים נעשו בצורה מבוקרת כדי שלא תהיה להם השפעה על הבתים מעל המנהרות.
בינואר 2007 החלה חברת אשטרום בביצוע העבודות בשטח. שנתיים לאחר מכן, הסתיימה כריית זוג המנהרות המזרחיות באורך 1,643 מ' מהצ'ק פוסט עד מחלף רופין. כריית המנהרה השלישית באורך 3,200 מ', מחוף הכרמל ועד מחלף רופין, הסתיימה חצי שנה מאוחר יותר, ולאחריה גם המנהרה המקבילה. המנהרות נפתחו לתנועה ב-1 בדצמבר 2010, כחצי שנה לפני המועד שנקבע בחוזה המעודכן.