הרכבת הקלה ירושלים
הרכבת הקלה ירושלים
ישראל, ירושלים
כבישים ומחלפים
הושלם
עוד כולל הפרויקט
הפרויקט החל בשנת 2006 והסתיים ב2011, באוגוסט 2011 החלה הרכבת הקלה לפעול לאורך התוואי. אשטרום רכבת קלה תכננה וביצעה את הפרויקט. אשטרום זכיינות הייתה שותפה כזכיין של הפרויקט. הקמת הקו הייתה פרויקט הדגל של מדינת ישראל, הקו שנבנה על ידי אשטרום, היה הראשון במדינת ישראל ופתח את הדרך לקווים האחרים בתל אביב ובירושלים. באזור הגבעה הצרפתית נבנה הדפו של הרכבת הקלה, אשר משמש לתחנה של הרכבות, אזור של תפעול ואחזקת הרכבות ומשרדים של הזכיין והמפעיל בין היתר. יציקת הבטון, אשר עליו הותקנו המסילות, נוצקה באמצעות שתי מכונות מיוחדות אשר יוצרו לצורך זה.
לאורך כל שלבי הבנייה, אשטרום ניצבה בפני אתגרים גדולים ביותר, ראשית לא היה שום ניסיון קודם בארץ בהקמה של תוואי רכבת קלה, שנית, העבודה במרכז העיר ולאורך התוואי כולו הצריכה לבצע הסדרי תנועה מורכבים, על מנת לאפשר את המשך הנסיעה והשגרה של התושבים. לאורך התוואי התגלו קברים ועתיקות, דבר שהצריך לבצע עבודות מיוחדות. הבנייה במרכז העיר ברחוב יפו הייתה מאתגרת ביותר ולו רק על מנת לפגוע כמה שפחות בבעלי העסקים לאורך הרחוב בכלל ושוק מחנה יהודה בפרט. העבודה הצריכה סדרי גודל של כוח אדם מרובה ביותר, על מנת להפעיל את הצוותים גם בלילות וזאת על מנת לשבש מה שפחות את השגרה של התושבים במהלך היום.
כל היתרונות במקום אחד
אשטרום קבלנות, באמצעות חברת הבת אשטרום רכבת קלה, שמה דגש על בטיחות ומקצועיות בכל שלבי הקמת תוואי הרכבת. רחוב יפו שהינו רחוב מרכזי בירושלים, הפך למדרחוב עם נסיעה של הרכבת הקלה בלבד לאורכו. הרחוב הינו מוקד בילוי מרכזי בעיר ירושלים ומושך אליו מטיילים מכל הארץ ותיירים מחו"ל.
הפרויקט הינו הצלחה תחבורתית גבוהה מאד, כבר מתחילת הדרך הרכבת הסיעה כ 170,000 אנשים ביום. הנסיעה לאורך הקו כולו אורכת בסך הכול כחצי שעה. הרכבת שקטה ביותר ואף נגישה לבעלי מוגבלויות. הרכבת יכולה להסיע 500 אנשים במקביל, שזה שווה ערך ל 10 אוטובוסים. הרכבת הקלה בירושלים שבוצעה על ידי אשטרום פתחה את הדרך לקווים הבאים בירושלים ובתל אביב. תודות להצלחת הפרויקט, עיריית ירושלים, עיריית תל אביב ומשרד התחבורה האיצו את בניית הקווים האחרים בעיר ירושלים ואת הקו האדום בתל אביב שהחל לפעול לא מזמן.